Dag 5 | Hongaarse spelen & kampvuurspellen

8 augustus 2016 - Kakasd, Hongarije

Het is weer eventjes geleden dat ik wat geposted heb, omdat ik aan een stuk door aan het socializen ben! Het is zo enorm leuk om met deze groep jongeren te ... zijn! Wat we ook doen, het is hartstikke gezellig. Het contact wordt steeds soepeler met de Hongaren. Met de Hongaren bedoel ik trouwens de jongeren uit Kakasd (Roemenië) en Zapzony (Oekraïne), omdat ze zich meer Hongaars voelen vanwege een ingewikkelde geschiedenis, maar daar ga ik nu even niet op in. Wel interessant onderwerp waar ik veel over heb gepraat met Atilla en Johi!

Ik lig nu in bed na dag 5, zondag. Wat gaat de tijd snel... ik wou dat ik hem stop kon zetten! ik lig op grote kamer met 2 grote bedden met Naomi. Staat vol met onze koffers, tasjes, schoenen, een boekenkast en zelfs een paar klompen. Over klompen en andere Nederlandse cultuurdingetjes gesproken, ons gastgezin heeft veel Nederlandse spullen in huis: rooibos- dn sterremuntthee van de Albert Heijn, Nederlands bakje boter, ook nog een paar klompjes in de keuken, boven op de keukenkast staat een verzameling delfsblauwe potten... verder weten ze best veel Nederlandse woorden: slaaplekker, eetsmakelijk, lekker, en 'had je wat?' Haha. De dominee, onze gastgezinvader, kent zelfs het nummer Drank & Drugs... ik weet nog niet wat ik daar van vind haha. Endre is echt geweldig, hij heeft zo'n blije twinkeling in z'n ogen, maakt alleen maar grappen (waarvoor z'n dochters zich soms wel een beetje schamen ) en praat heel veel. Ook grappig dat ik hem vanochtend in de kerk nog in Traditionele pastoorkleding heb zien preken, en net met alleen een handoekje om z'n middel de douche uit zag lopen. ;) Naomi heeft zelfs gitaar gespeeld op z'n been met Just Dance 4, Elvis Presley, Jailhouse Rock. Ik heb er een filmpje van, als je het wil zien vraag me er maar een keer naar in het echt. ;)

Het is half 2 's nachts dus ik probeer het kort te houden, morgen 7 uur op. Vanochtend werden we om half 10 door Endre wakker gemaakt: breakfast! Deze keer weer dikke sneden brood, met zelfgemaakte abrikozenjam en suiker. Er stond ook komkommer en tomaat op tafel, en danoontjes. Cappuccino erbij, en daar heb je je maaltijd. Zo luxe! We hebben het echt goed getroffen met dit gastgezin. Andrea kan dan ook vet lekker koken, ook al hadden we vanavond pizza. ;p
Even over die luxe, aan de ene kant vind ik het fijn voor m'n gezondheid: we krijgen elke dag blueberries en schoon flessenwater, watermeloen, zuivel (yoghurtjes) en snacks tussendoor (chocola, ijsjes, etc.). Maar we maken de arme cultuur die bij de rest van de gezinnen hier speelt niet mee. En ook niet de struggles met de taalbarrière omdat ze hier allemaal goed Engels kunnen. Maargoed, ik kan wel diepere gesprekken voeren, en dat is fijn. Anders kan het erg oppervlakkig en indirect blijven (doordat je via via vertaalt), lijkt me. Ik heb net bijvoorbeeld veel met Johi (en Eszter) na het kampvuur over relaties en jongens (in de groep) gepraat, en over gay zijn (ivb met job) en dat was echt heel leuk en interessant. Het is ook superleuk dat ze hier allemaal van dezelfde muziek als Naomi en ik houden. Avenged Sevenfold, Metallica, Green day... Johi is echt stoer, heeft ooit dreadlocks gehad en nu kun je in haar haar nog de groene was zien van toen het blauw was. Ze speelt viola en zit op een muziekschool in Tirgu Mures. Ik kan nu twinkle twinkle little star op de viool, yay! Eszter speelt viool en zit ook op de vioolschool.

Wauw! Ik kan het echt niet kort houden! Ik ben nog maar bij het ontbijt!

Om 11 uur begon de kerkdienst, het kerkje staat bij de afbeeldingen op Google Maps - Valureni. Johi, Eszter, Erza, Charlotte en Andrea gingen in traditionele kleren. Veelste heet met al die lagen, maar wel mooi. ;) ik heb er een foto van in het album!
(Trouwens het is inmiddels 1:42 uur, en je zou denken dat het doodsstil is in dit afgelegen dorpje, maar de honden blaffen kei en keihard.) Tijdens de kerkdienst gingen wij 'U maakt ons een, U bracht ons tezamen. Wij eren en aanbidden u. Wordt u wil gedaan, dan bindt het ons saam. Iedereen wil deel zijn van uw gezin' zingen met de Hollanders. De Oekraïners zongen ook een mooi lied, verder was alles in het Hongaars. Na de kerkdienst was de inwijding van de gedenkpaal. Een houtgesneden kunstwerk die de relatie tussen Ede, Zapzony en Kakasd moet voorstellen. Er waren speeches en als dé jongeren zongen wij 3 liederen met zijn allen in elkaars taal. Dit is de dag, Ez a ze nop, en Bless the lord oh my soulin het Hongaars. Atilla had hele lekker zoete ... broodjes (?) gemaakt. Heel dun, opgekruld, met suiker en kaneel. Het is een Transsylvanische specialiteit. Daarna gigen we tot 4 uur chillen in het gastgezin: lekker lunchen (soep) en (hele grote) watermeloen eten, en Just Dance! Ja, ons gezin heeft het echt goed voor mekaar. Dit geeft echter echt een verkeerd beeld misschien, want alle andere gezinnen zijn erg arm. Naomi en ik zitten hier omdat dit gezin de enige is die begrijpt dat we geen vlees eten, dit is gewoon het handigst.
Maar Just Dance was echt leuk! Lekker dansen met z'n allen op nummers die iedereen kent.

Om 4 uur begon er iets vet cools buiten! Er was een soort van workshopteam die een heel programma had georganiseerd tot 8/9 uur die avond. Het begon met een modeshow van kledig van Hongaren uit de tiende eeuw: jaagoutfits! Atilla-de-hun-achtig. Nathan mocht er ook een aan, leuke foto's gemaakt natuurlijk. Hierna werden we verdeeld in 4 groepen, er waren namelijk 4 onderdelen: boogschieten met een echte traditionele Hongaarse boog, gooien met kruissterren in houten planken tegen hooiblokken, speerwerpen (zelfgemaakte houten speren, met echte speerpunt) en de zweep! Dat laatste was echt vet, en nieuw. Bram was er su-per-goed in, vergeleken met iedereen! Echt een talent. Het deed gewoon pijn aan m'n oren. trotse vriendin. Dit was allemaal echt echt geweldig.

Hierna gaven de 7 Hongaren ons een show waarin werd zwaardgevochten tussen 4 hunnen, die daarna met pijlen en speren werden neergehaald door Aukje, Jan-Frank en andere Hongaren. Daarna final zwaardgevecht tussen de fakkels en een brandende hooibaal. Heel spectaculair!
Daarna mochten Remco en Job en Johi en een dude nog tegen elkaar: vet grappig zag het er uit haha, met die veelste warme wapenuitrusting.

Hierna gingen we met Maaike, Aukje, Naomi en mn gasgezin 3 heeeeeule grote vierkante pizza's eten. Daarna kwamen de Hongaren van het zwaardvechten ook eten. Eentje vertelde nog een legende dat de Hongaren vroeger met hun zwepen enemies van hun paard af konden slaan. ;)

Hierna ging ik fijn douchen, föhnen en toen weer just dance. Toen naar het kampvuur. Ik had pakje stroopwafels mee om uit te delen, wat was iedereen blij toen ze me dat pakje tevoorschijn zagen halen!! Atilla had het niet meer op snds 2011 en Arni zat ook heerlijk te genieten. :) heel veel Nederlanders bleven bij het kampvuur zitten in een Nederlandersclan, terwijl Atilla hele leuke spellen voorstelde. Rory, Bram, Moniek en ik deden bijna als enige Nederlanders mee. Ik vind nu ook dat ze niet mogen zeuren dat de Hongaren niet sociaal zijn, want dat zijn ze dus wel! :)
We deden 'drie is teveel' op lekkere harde muziek, shuffelen en de stoelendans (yay ik won een keer). Allemaal lekker buiten onder de sterrenhemel.

Nu moe ik echt gaan slapen, het is al na 2en, enne 'nothing good happens after two' is de regel. Dus tot de volgende blog!

Heel veel love,
Mij ♡

1. Ingeborg:
    12 augustus 2016
    Lieve Juul, wat leuk om te lezen!
    Heel veel plezier en succes daar.
    liefs van ons en ook veel groetjes van je 3 neven ;)