Kriebels voor mijn reis naar Roemenië

2 augustus 2016 - Ede, Nederland

Hoi! Welkom op mijn allereerste blog ooit. ik ben heel benieuwd hoe jullie het vinden om te lezen, en hoe het mij bevalt om mijn ervaringen dagelijks te delen.

Zoals de titel al verklapt: morgen vlieg ik naar Roemenie! ✈ Even wat algemene info over de reis. Ik ga vanuit mijn kerk met een groep naar Roemenië. Het is een uitwisseling tussen Roemeense, Oekraiense en Nederlandse jongeren. We slapen in gastgezinnen in het kleine dorp Valureni; vlakbij de grote stad Targu-Mures. Onze kerk heeft daar een zustergemeente en we gaan erheen om de banden tussen de gemeenten te versterken. Daarbij leren we veel van elkaars cultuur, en visie op de Bijbel etc. Ik zit met een goede vriendin van me in het gezin van de dominee van de gemeente. Hij heeft 3 dochters en een vrouw die verpleegster is. Ze kunnen allemaal prima Engels dus dat zal geen probleem worden. :)

Verder gaan er nog een paar goede vrienden van me mee, en mijn vriend Bram! We gaan veel activiteiten doen, daar vertel ik de komende dagen meer over. Misschien morgen een overzichtje van het programma. (Vandaag was trouwens echt een super leuke dag! Aapjes kijken met Bram in de Apenheul. Wat leuk, die losloopgebieden! :) Heb zo genoten. Echt een uitje dat je elk jaar wel kan doen. )

Ik heb net m'n koffer en handbagage ingepakt: 15,5 kg en 4,4 kg. Best netjes, al zeg ik het zelf. Altijd weer even spannend, het moment dat de koffer dicht gaat en hem op de weegschaal zet. We vliegen met Wizzair en mogen maximaal 23 kg meenemen. Ik hoop dat mn Nomad tasje (handbagage) gratis mee mag door de Douane... Hij is namelijk een paar centimeters te lang. Ach ja we zullen zien.

Ik ben positief zenuwachtig! :) Vooral heel erg veel zin in het 'ervaren'. Het passief meemaken van alles. Allemaal nieuwe plekken en mensen en dingen. Het eten, de gesprekken. Ben benieuwd naar de contacten binnen de groep, hoe dat gaat verlopen. Of vriendschappen sterker worden of niet.

Voor nu: tot de volgende blog vanuit Roemenie!

Julia